Książki ekonomiczne
0 produktów   0 PLN
Liczba produktów: 1
Znajdź    
      O nas       Klub książki       Regulamin       Zestawy       Promocje       Aktualności       Autorzy       Partnerzy       Kontakt

Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego nr 01/2018

Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego nr 01/2018
Produkt dostępny

ISSN: 0137-5490
Cena brutto:  59.90 PLN


PRZEGLĄD USTAWODAWSTWA GOSPODARCZEGO 01/2018

 

Spis treści

 

Aleksander Lipiński, Uniwersytet Śląski

 

Koncesje górnicze 2020

 

Mining licenses 2020

 

Streszczenie:

 

Część koncesji na wydobywanie węgla kamiennego traci swą moc w roku 2020. Do tego czasu objęte nimi złoża nie zostaną wyeksploatowane. Nie ma zaś wątpliwości, że w najbliższych latach bezpieczeństwo energetyczne Polski będzie oparte na wykorzystaniu węgla. W obecnym stanie prawnym przeszkodę do przedłużenia mocy obowiązującej wspomnianych koncesji (uzyskania nowych) może stanowić system ocen oddziaływania na środowisko. W praktyce zdecydowana większość przedsięwzięć w zakresie podziemnego wydobywania kopalin musi być poprzedzona oceną oddziaływania na środowiska, której wynik znajduje swój wyraz w tzw. decyzji środowiskowej. Prawo polskie wdraża w tej mierze wymagania prawa unijnego (dyrektywę 2011/92/UE), tyle że czyni to w sposób nadmiernie restrykcyjny. Źródłem wątpliwości jest również powiązanie decyzji środowiskowej z systemem planowania i zagospodarowania przestrzennego. Wymagania Prawa geologicznego i górniczego oraz ustawy z dnia 3 października 2008 r. dotyczącej ocen oddziaływania na środowisko są rozbieżne.

 

Przedmiotem artykułu jest krytyczna analiza omawianych wymagań oraz propozycja ich zmiany, przede wszystkim przez liberalizację wymagań (w granicach przewidzianych wspomnianą dyrektywą) dotyczących ocen oddziaływania na środowisko. Obecnie rozwiązania są nadmiernie restrykcyjne, powodują zbędne koszty, prowadzą do nadmiernego wydłużenia procedur decyzyjnych, a w konsekwencji są szkodliwe dla interesu publicznego).

 

Słowa kluczowe: koncesje na wydobywanie węgla kamiennego, utrata ich mocy w 2020 r., ocena oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa.

 

Summary:

 

Some of the licenses for hard coal mining expire in 2020. However, by this time the exploitation will not be finished (the coal deposits will not be fully exploited). First of all there is no doubt that in the coming years Poland's energy security will still be based on the use of coal. In the current legal situation, the environmental impact assessment system may be an obstacle to extending the binding force of these (expiring) licenses or granting new ones. This procedure means that the vast majority of underground mining must be preceded by an environmental impact assessment that is expressed in so called environmental decision. The Polish law does implement the requirements of EU law in this respect (Directive 2011/92/EU), but in an excessively restrictive way. Doubts also arise because of relations between the environmental decision and the spatial planning system. The requirements of the Geological and Mining Law and of the Act of 3 October 2008 regarding environmental impact assessments are divergent.

 

The subject of the article is a critical analysis of the discusses requirements and a proposal to change them, primarily through the liberalisation of requirements (within the limits provided for in the directive) regarding environmental impact assessments. Currently, the above mentioned solutions are excessively restrictive, cause unnecessary costs, lead to excessive extension of decision-making procedures and, consequently, are harmful to the public interest.

 

Key words: hard coal mining licenses, their expiration in 2020, environmental impact assessment, environmental decision.

 

Franciszek Strzyczkowski, Uniwersytet Łódzki

 

Fundamental rights in the EU external actions: case study of the EU-Turkey statement

 

Prawa podstawowe w zewnętrznych działaniach UE: studium przypadku Oświadczenia Unia Europejska- Turcja

 

Streszczenie:

 

Celem opracowania jest problem egzekwowalności jednego z praw podstawowych (prawo do azylu) przewidzianego w Karcie praw podstawowych, który powstał w następstwie praktyki zawarcia przez Unię Europejską porozumienia z państwem trzecim dotyczącego imigracji cudzoziemców z pominięciem formalnych wymogów zawierania przez Unię Europejską umów międzynarodowych. Opracowanie podejmuje tę problematykę w oparciu o przypadek takiego porozumienia jakim jest Oświadczenie Unia Europejska-Turcja z 18 marca 2016 r., którego celem było powstrzymanie dalszej eskalacji kryzysu migracyjnego w Unii Europejskiej. Oświadczenie to zaktywizowało Trybunał Sprawiedliwości, który stanął przed zadaniem jakim jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o charakter prawny przedmiotowego Oświadczenia, co ma istotne znaczenie dla zakresu ochrony obywateli państw trzecich.

 

Słowa kluczowe: prawa podstawowe, Karta praw podstawowych, umowy międzynarodowe, relacje zewnętrzne Unii Europejskiej, kryzys migracyjny.

 

Summary:

 

The aim of the study is the problem of the enforceability of one of the fundamental rights (right to asylum) provided for in the Charter of Fundamental Rights, which arose following the practice of the European Union concluding an agreement with a third country regarding immigration of foreigners, without formal requirements for the conclusion of international agreements by the European Union. The study deals with this issue based on the case of such an agreement which is the European Union-Turkey Statement of 18 March 2016, the purpose of which was to stop the further escalation of the migration crisis in the European Union. This statement activated the Court of Justice, which was faced with the task of answering the question about the legal nature of the Statement, which is important for the scope of protection of third-country citizens.

 

Key words: fundamental rights, Charter of Fundamental Rights, international agreements, external relations of the European Union, migration crisis.

 

Wojciech Bożek, Uniwersytet Szczeciński

 

Poręczenia i gwarancje udzielane przez Skarb Państwa w kontekście rozliczania kosztów obsługi długu publicznego

 

Sureties and guarantees granted by the State Treasury in the context of settlement of debt service costs

 

Streszczenie:

 

Jednym z instrumentów finansów publicznych są poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa, które służą finansowaniu działalności gospodarczej zwłaszcza dużych projektów inwestycyjnych. W opracowaniu omówiono wpływ zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji na bezpieczeństwo sektora finansów publicznych i znaczenie zasady jawności i przejrzystości jako zasady prawidłowej gospodarki finansowej, której stosowanie sprzyja bieżącemu monitorowaniu stanu zadłużenia państwa związanego również z udzielonymi i wypłaconymi kwotami z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.

 

W konkluzjach autor stwierdza, że poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa mają istotne znaczenie jako narzędzia wsparcia postępu gospodarczego. Jednakże zobowiązania wypłacone w związku z udzielonym poręczeniem i gwarancją SP stanowią koszt obsługi długu publicznego, dlatego konieczne jest podejmowanie efektywnych działań zmierzających do skutecznej windykacji ww. należności publicznoprawnych. Aktualna wysokość państwowego długu publicznego i jego relacja do produktu krajowego brutto w pełni uzasadniają takie wnioski.

 

W opracowaniu wykorzystano prawnoporównawczą, dogmatycznoprawną oraz analityczną metodę badawczą.

 

Słowa kluczowe: poręczenia, gwarancja, Skarb Państwa, dług publiczny.

 

Summary:

 

Of one of the instruments of public finances are sureties and guarantees of the State Treasury (ST). They assist the financing of economic activity, especially of large investment projects. The paper discusses the impact of the obligations arising from granted by the ST sureties and guarantees for the safety of the public finance sector and the importance of publicity and transparency as a principle of sound financial management, chich promotes the current monitoring status of state debt associated with the granted and paid sureties and guarantees ST.

 

In its conclusions the autor states that sureties and guarantees of ST are important as a tool to suport economic progress. However, the obligations paid in connection with the surety and guarantee granted by the ST are the cost of servicing the public debt. Therefore, it isnecessary to undertake effective actions aimed at the effective recovery of the above mentioned public debts. The current level of public debt and its relation to Gross domestic produkt fully justify such conclusions.

 

The paper uses a comparative, dogmatic, and analytical research method.

 

Key words: sureties, guarantees, the State Treasury, the public debt.

 

Z praktyki gospodarczej

 

Tomasz Szczurowski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

 

Forma umowy rozporządzającej udziałami spółki z o.o.

 

The form of the contract disposing the shares in limited liability company

 

Streszczenie:

 

Przedmiotem niniejszego artykułu jest forma umowy zbycia udziału, jego części, części ułamkowej, jak również zastawienia (użytkowani) udziału. W pierwszej części autor wskazuje, że transakcja ta powinna być dokonana w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi i podaje sposób zachowania tej formy. W drugiej części artykułu autor skupia się na problematycznych kwestia związanych z formą powyższej transakcji. Analizuje zwłaszcza kwestię formy umowy darowizny udziałów, podkreślając problematykę relacji pomiędzy art. 180 KSH a 890 KC.

 

Słowa kluczowe: forma, udział.

 

Summary:

 

The article is about form of the shares disposal, its part or a fraction of the share or a pledging of the share. In the first part the author underlines that the transaction should be effected in writing with signatures certified by a notary. He describes how to fill this form. In the second part of the article the author focuses on problematic topic connecting this form. He highlights problem with form of donation of the share. He considers on relations between article 180 of The Company Code and article 890 of The Civil Code.

 

Key words: form, share.

 

GLOSA

 

Mirosław Pawełczyk, Uniwersytet Śląski

 

Rafał Walczak, radca prawny

 

Zwolnienie z opodatkowania nieodpłatnej służebności przesyłu.

 

Glosa aprobująca do wyroku WSA w Gliwicach z dnia 6 listopada 2015 r.,
sygn. I SA/Gl 497/15

 

 

 

W najbliższym numerze:

 

Dominika Wajda, Uniwersytet Warszawski

 

Reguły powoływania i odwoływania funkcjonariuszy spółek akcyjnych na gruncie Ksh a problem nadmiernej lojalności piastunów wobec mocodawców

 

The rules of appointing and dismissing officers of joint-stock companies on the grounds of the Commercial Companies Code and the problem of excessive loyalty of the members board of directors to their principals

 

Streszczenie:

 

Przedmiotem artykułu jest analiza wpływu wybranych uregulowań Ksh na występowanie zjawiska nadmiernej lojalności funkcjonariuszy spółek akcyjnych wobec mocodawców. Określone przez ustawodawcę zasady powoływania i odwoływania członków organów sprawiają, że osoby te mogą preferować działania korzystne dla większości kapitałowej.

 

Słowa kluczowe: lojalność, powołanie, odwołanie, zarząd, rada nadzorcza, akcjonariusze.

 

Summary:

 

The arcticle analysis impact of the selected provisions Commercial Companies Code on the excessive loyalty members board of directors to their principals. Rules of appointing or removal in Commercial Companies Code have strong impact on attitude the directors. Members of board of directors and supervisory board can act in best interest of majority shareholder.

 

Key words: loyalty, appointing, removal, board of directors, supervisory board, shareholders.

Liczba stron 36
Rok wydania 2018
Miejsce wydania Warszawa
Oprawa miękka

 

© 2010 Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt & cms: www.zstudio.pl